PATRIARCHA BARTOLOMEJ
VYZVAL NEDOPUSTIŤ PREHODNOTENIE
UZNESENÍ KRÉTSKEHO SNEMU
Atény, 22. novembra 2016
Posvätná Synoda Gréckej Pravoslávnej Cirkvi na svojom zasadnutí 22. novembra mala vyniesť svoju definitívnu pozíciu k otázke tzv. Krétskeho snemu. V predvečer zasadnutia Synody patriarcha konštantínopolský Bartolomej vyzval prvohierarchu – hlavu miestnej autokefálnej Cirkvi, arcibiskupa Jeronýma, aby nedopustil prehodnotenie prijatých uznesení, niektorými nazývaného „Svätého a Veľkého“ snemu a ubránil prijaté na ňom dokumenty, - informuje internetový portál Agionoros.
Zároveň patriarcha pripomenul, že uznesenia „Svätého Snemu“ „demonštrovali jednotu pravoslávnej Cirkvi, ktorá je výsledkom jej sobornosti (katholicity)“.
Konštantínopolský patriarcha vyzval aténskeho arcibiskupa „usmerniť“ hierarchov, ktorí nesúhlasia s prijatými na Kréte uzneseniami, medzi ktorými ukázal na metropolitov – pirejského Serafima a kalavritského Ambrozija. Podľa informácii Romfea.gr., patriarcha vo svojom posolstve upozornil, že Ekumenický Patriarchát preruší akékoľvek spoločenstvo s takýmito osobami.
Pred krátkym časom metropolita pirejský Serafím zaslal otvorený list aténskemu arcibiskupovi, v ktorom vyjadril svoje rozhorčenie nad tým, ako sa zachovala na Kréte grécka delegácia, ktorá neubránila pozíciu Synody Gréckej Pravoslávnej Cirkvi, ktorá požadovala rad zmien v snemových dokumentoch.
Bulharská Synoda vyhlásila,
že Krétsky snem
„Nie je ani Veľkým, ani Svätým, ani Všepravoslávnym“
Posvätná Synoda Bulharskej Pravoslávnej Cirkvi opublikovala tvrdé vyjadrenie k Snemu, ktorý sa konal v júni tohto roka na ostrove Kréta. Tento snem „nie je ani Veľkým, ani Svätým, ani Všepravoslávnym“, - hovorí uznesenie Synody. S kritikou Synod vystúpil aj proti snemovému dokumentu: „Vzťah pravoslávnej Cirkvi k ostatnému kresťanskému svetu“.
Uznesenia: „Snem, ktorý sa uskutočnil na ostrove Kréta nie je ani Veľkým, ani Svätým, ani Všepravoslávnym z týchto dôvodov:
Vzhľadom neúčasti v ňom celej rady miestnych autokefálnych cirkví, a tiež pre vzniklé organizačné a teologické chyby. Napriek tomu rešpektujeme a ceníme snahu všetkých organizátorov a účastníkov tohto stretnutia.
Dôkladné štúdium dokumentov prijatých Snemom na Kréte nás vedie k záveru, že niektoré z nich obsahujú nezrovnalosti s pravoslávnym učením, dogmatickou a kanonickou tradíciou Cirkvi, (nekorešpondujúc) s duchom a literou Všeobecných a Miestnych Snemov.
Prijaté Snemom na Kréte dokumenty budú predmetom ďalšieho teologického posúdenia s cieľom nápravy, redigovania a vnesenia opráv, či ich výmena novými dokumentami v duchu a tradícii Cirkvi“.
ALEXANDRIJSKÁ PRAVOSLÁVNA CIRKEV
POTVRDILA DOKUMENTY KRÉTSKEHO SNEMU
Káhira, 24. novembra 2016
V tom čase, keď Synod Bulharskej Pravoslávnej Cirkvi odmietol dokumenty Krétskeho Snemu a v pravoslávnom Grécku tieto dokumenty vyvolali ostrú diskusiu nielen medzi členmi Posvätnej Synody, ale aj vo veriacom národe, v Alexandrijskom Patriarcháte 16. novembra, na zasadnutí Synodu arcipastierov, tieto dokumenty boli priam jednohlasne prijaté, - informuje Ruskaja narodnaja linija s odkazom na oficiálny portál Alexandrijského Patriarchátu.
V synodálnom vyhlásení Alexandrijskej Cirkvi v tejto súvislosti sa konštatuje, že príprava Krétskeho Snemu trvala mnoho rokov, a hoci rôzne názory zostali až do samotného začiatku stretnutia, napriek tomu Snem svedčil o jednote pravoslávneho sveta. Vzhľadom k tomu členovia Synody vyjadrili osobitné poďakovanie konštantínopolskému patriarchovi Bartolomejovi za vykonanú prácu pri organizácii Krétskeho Snemu.
Alexandrijský Patriarchát však berie na vedomie existenciu najrôznejších uhlov pohľadu v pravoslávnom svete na celú radu cirkevných otázok, jednak konštatuje, že „rozdielny prístup k otázkam života Cirkvi pre nás nepredstavuje odchýlku od pravoslávnej pravdy, ale sú adaptáciou k africkej realite“.
Pre Afriku a Alexandrijsku Cirkev je dnes veľmi dôležitá misionárska práca a dialóg s inoslávnymi. Na rozdiel od mnohých miestnych pravoslávnych cirkví, alexandrijskí biskupi dnes nemajú svoju tradičnú pastvu, a fakticky sú nútení vykonávať svoju pastierskú službu v prostredí inoverných. Práve z toho dôvodu Alexandrijska Cirkev, na rozdiel od Gruzínskej Pravoslávnej Cirkvi, nestavia sa tak stroho k Svetovej rade cirkví, a hľadá cestu, ako uľahčiť svoju situáciu, a to aj prostredníctvom medzikresťanského dialógu.
„Alexandrijská Cirkev bude pokračovať v aktívnom medzikresťanskom a medzináboženskom dialógu, napriek všetkým ťažkostiam a problémom, ktoré časom vznikajú. Okrem našej účasti vo Svetovej rade cirkví, máme v úmysle umocniť svoju činnosť aj v Panafrickej rade cirkví“, - hovorí sa v uznesení Synody Alexandrijského Patriarchátu.
Jednako, vôbec to neznamená, že alexandrijský patriarcha Teodor sa pustil cestou ekumenizmu, ani o žiadnom zjednotení Pravoslávia s inými kresťanskými spoločenstvami v Afrike. Naopak, cieľom Alexandrijského Patriarchátu je aktívne ohlasovanie Christa medzi obyvateľstvom Afriky.
Metropolita Jerotej (Vlachos) vystúpil
s kritikou Krétskeho snemu
Atény, 28. novembra 2016
S kritikou Krétskeho snemu vystúpil na poslednom zasadaní Posvätnej Synody Gréckej Pravoslávnej Cirkvi metropolita naupaktský Jerotej (Vlachos).
Webová stránka Agionoros.ru. opublikovala hlavné tézy zverejneného vladykovho vystúpenia:
Snem na Kréte nebol dostatočne pripravený
Tento snem nepredstavuje snem biskupov, ale snem prvohrierarchov (hláv miestnych cirkví) a ich delegácií.
Koncový text dokumentu „Vzťah Pravoslávnej Cirkvi s ostatným kresťanským svetom“ obsahuje celý rad sporných tvrdení. Potom, ako budú zverejnené protokoly zasadania Krétskeho snemu, bude jasné, že na ňom vládla „teória vetví“ a „krstná teológia“. Tento text bol nedopracovaný a nepripravený k podpisu.
Vzhľadom k tomu, že text „Vzťah Pravoslávnej Cirkvi k ostatnému kresťanskému svetu“ je plný protirečení, cirkevná hierarchia ho má, ak nie priamo zavrhnúť, tak aspoň neprijať a posunúť k ďalšiemu dopracovaniu na ďalšom Všepravoslávnom sneme. Tým by sa predišlo rozkolom.
KRÉTSKY SNEM MAL ODSÚDIŤ DVE HLAVNÉ HERÉZY
SÚČASNOSTI
– PAPEŽSTVO A EKUMENIZMUS
Atény, 14. decembra 2016
Grécky metropolita gortinský Jeremij skomentoval prijaté uznesenia Krétskeho Snemu a vystúpil s kritikou dokumentu „Vzťah Pravoslávnej Cirkvi s ostatným kresťanským svetom. Základné tézy kritiky vladyku Jeremija publikovala web.stránka Agionoros.ru.
„Krétsky Snem mal objasniť situáciu (aby uchrániť veriacich pred pohoršením) a otvorene odsúdiť dve hlavné herézy našej doby – papizmus a ekumenizmus. Namiesto toho „snem na Kréte nielen že neodsúdil žiadnu herézu, ale naopak, nazval ich „cirkvami“, - konštatuje vladyka Jeremij.
„Cirkev má plnosť pravdy a nemôže sa mýliť. Keď zablúdi, tak prestáva byť Cirkvou. Po ďalšie, heréza – je zablúdením. Preto používajúc výraz „inoslávne cirkvi“ miešame nezlúčiteľné – priznávame, že Cirkev sa môže mýliť, a heretici môžu byť nositeľmi pravdy. Toto je absurdné!“, - pripomenul vladyka, ktorý takisto pripomenul, že „rozhodnutie o tom, či bude Snem na Kréte priznaný Gréckou Pravoslávnou Cirkvou, spoločne príjmu všetci biskupi gréckej Cirkvi“.
„Dokumenty môžu byť poopravené ďalším Svätým a Veľkým Snemom. Môžu byť upresnené, kvôli celopravoslávnemu konsenzu, veď v snemových rokovaniach neprijali účasť cirkvi Antiochijská, Ruská, Bulharská a Gruzínska. Na Snemoch v minulosti bolo praxou, že sa viedlo niekoľko zasadaní počas mnohých rokov, a potom tie boli v cirkevnom povedomí vnímané, ako časť jedného snemu“.
Vladyka takisto dodal, že „k vyjadreniu pravoslávnej viery sú potrebné presné, a nie dvojzmyselné formulácie, plné hĺbkou teologického významu. Naša Cirkev sa borila za presné objasnenie dogiem našej viery. Dnes je nevyhnutná modlitba a rozsudnosť. Je nutné vyhnúť sa unáhleným a neuváženým krokom“.
- z internetových zdrojov pripravil o. Nikodím
Pravoslávna cirkevná obec NIŽNÁ RYBNICA
Prot. Dušan Nikodim Tomko,mob.: 0907 207 718